Toshiba 40RL838G

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Toshiba 40RL838G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,4

R. Oosting 25-02-2012
Geschreven voor: Toshiba 40RL838G

Wat een matige TV voor dit geld!

Ontzettend slechte beeldkwaliteit, ook na aanpassen van (fabrieks)instellingen. Alleen met een blue-ray komt het scherm nog een beetje tot zijn recht, maar alle bronnen met een lagere beeldkwaliteit zijn niet om aan te zien. Dit in tegenstelling tot onze vorige televisie van Philips.
Kleuren zijn walgelijk, je kunt spelen met de beeldscherminstellingen, maar niets heeft zin. Ook de verlichting is niet mooi gelijkmatig. Dit is vooral duidelijk bij een compleet wit scherm. Hoeken zijn dan donkerder.
Daar komt nog eens bij dat het scherm behoorlijk glimt en dus op flink contrast ingesteld moet worden om aardig beeld te geven. Bij een afwijkende kijkhoek (anders dan precies recht van voren) neemt het contrast ook meteen flink af.

Daarnaast is de bediening alles behalve intuitief. Dit maakt instellen lastiger dan noodzakelijk.
Kleine ergernisjes zijn er dan ook nog eens, zoals bijvoorbeeld dat bij Mute-stand er altijd een blokje "geluid uit" in beeld blijft staan. Er zit een mooie optische uitgang (toslink) op het toestel dus als je daar gebruik van maakt, wil je het geluid van de tv zelf niet meer horen. De vermelding "geluid uit" moet dan na verloop van tijd uit beeld verdwijnen (zoals bij onze vorige tv).
Een nieuwe tv als dit maakt vooral gebruik van de hdmi ingang en niet van overige (analoge) ingangen, mag ik aannemen. Daarom is het handig, dat bij het selecteren van een bron anders dan TV, ik niet eerst langs de analoge bronnen hoef te scrollen. Toshiba heeft daar ook weer niet bij stil gestaan en dus het lijstje met mogelijke aansluitingen gewoon op alfabetische volgorde staan, ipv (naar waarschijnlijkheid) meest gebruikte bronnen eerst.

Pluspunten: het formaat het is een 100hz ipv 50hz tv.

Echt een miskoop wat mij betreft.